2700%-os profit egy jó történettel!

Marketing tanácsadás
Mire nem jó egy marketing tanácsadó?
2015-02-25
Elevator Pitch
Mitől fognak emlékezni bemutatkozására? 5 alapszabály
2016-02-22
Show all
Significant objects - 2700%-os profit a történet erejével.

Rob és Joshua kínai boltban vett 1-2 dolláros tárgyakhoz íratott sztorikat híres írókkal. A 200 tárgyat a hozzájuk írt történetekkel összesen 8000 dollárért adtál el az e-bayen, több mint 2700%-os profitra téve szert.

Miért kell a sztori?

Életünk tengerén úszva mást sem teszünk, mint a körülöttünk lebegő szavakból sztorikat szűrünk le magunknak.

Nem csak saját életünknek, identitásunknak adunk értelmet és folyamatosságot történeteink révén – így alkotjuk meg fejünkben a képet minden egyébről is, például a termékekről, szolgáltatásokról, vagy márkákról.

Így alakul ki érzelmi kötődés a márkához vagy szolgáltatáshoz, ami aztán vásárlásra ösztönzi fogyasztóinkat. Így válik értékké a kínai giccs.

Egy jó történet milliókat ér

Egy jó sztori alátámasztja vagy gyengíti stratégiánkat, profitcéljainkat. De mitől függ, hogy erősít vagy gyengít? Milyen egy JÓ sztori?

Először is képzeljünk el egy létrát.

A jó sztori alapja - a létra!

A jó sztori alapja – a létra!

A jó sztori a létra teljes vertikumán képes mozogni. A tetején terpeszkedő, felhőkbe burkolódzó absztrakt ötletektől – például szeretet, családi összetartás, remény, boldogság – a lent szerényen meghúzódó konkrét, megfogható megfogalmazásokig, vagyis a fenti absztrakt ideák fizikai megvalósulásáig.

Ha egy történet mesélése során megmaradunk az absztrakt ötletek szintjén, vagy a létra közepe táján, az általában unalomig ismert frázisok puffogtatásáig vezet: “kiváló vevőszolgálat”, “a vevő nálunk mindenkinél többet ér”, “jó csapatmunka”, “kiemelkedő teljesítmény”. A hatékony történetek átfogják a létra teljes vertikumát: lelkesítenek valamilyen absztrakt elgondolással, ugyanakkor ezt konkrét példákkal támasztják alá.

Egy klasszikus példa a jó sztorira

Martin Luther King – ‘I have a dream’ beszéde kiváló példa a létrán való mozgásra:

“I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.”

“Az az álmom, hogy egy nap Georgia vörös lankáin a valamikori rabszolgák és a tulajdonosaik gyermekei együtt ülnek majd a testvériség asztalánál.”

A “van egy álmom” és a “testvériség” a létra tetején, az absztrakt tartományokban helyezkedik el, míg a “vörös dombok” és a “valamikori rabszolgák és tulajdonosaik asztalhoz ülése” konkrét, kézzel fogható, megvalósulása ennek. Súlyt ad a korábban légies, megfoghatatlan koncepcióknak.

Mai példa a jó történetre

Kiemelkedően sikeres elképzelés volt a “Jelentőségteljes tárgyak” projekt, melynek keretében Rob Walker és Joshua Glenn kínai boltban vett 1-2 dolláros tárgyakhoz íratott sztorikat híres írókkal.

A 200 író által kreált sztorikkal felszerelt tárgyakat végül 8000 dollárért adtál el az e-bayen, több mint 2700%-os profitra téve szert.

Significant objects

Significant objects

Az e-bayen meghirdetett tárgyak gyakran gagyi hasonmásaik közvetlen közelében keltek el többszörös áron. Pusztán csak azért, mert valaki írt hozzájuk egy kitalált történetet.

Ez a nyúlgyertya például Neil LaBute filmrendező történetével 112 dollárt ért vásárlójának, miközben beszerzési ára 3USD volt.

Nyúlgyertya - Erdetei ár: $3, Eladási ár: $112.

Nyúlgyertya – Erdetei ár: $3, Eladási ár: $112.

Hogyan mozogjunk a sztorilétrán?

Használjunk metaforákat! A metaforák nem holmi irodalmi díszítések, hanem a sztoriírás igáslovai. Hatalmas erejükkel jó szolgálatot tesznek és alig fogyasztanak valamit. Írásunk tárgyát olvasónk számára gyorsan felfogható módon jelenítik meg, érthető köntösbe öltöztetik.

Így aztán absztrakt elképzeléseink konkretizálására remek lehetőséget nyújtanak:

  • érthetőbbé tesznek számokat, mértékegységeket
  • bonyolult információkat egyszerűsítenek
  • ráirányítják a figyelmet a kulcsmomentumokra
  • megszűnnek írásunkban a klisék
  • segítenek vizualizálni azt, amiről írunk vagy beszélünk
  • egy unalmas témát is képesek izgalmassá varázsolni

Egy jó sztori receptje

Nézzük a jó történet archetipikus hozzávalóit:

  1. hős,
  2. cél,
  3. nehézség,
  4. segítő,
  5. tanulság.

A hős

  • Mindent történet valakiről szól.
  • A legnagyobb hiba, amit el szoktak követni, hogy a történet magáról a cégről íródott. Szóljon a fogyasztóról!
  • A hős történet végére átalakul, transzformáción esik át: hétköznapi szürkeségéből a különlegesség dicsfényébe lép.

A cél

  • Egy jó vállalkozás fogyasztói problémákat old meg. Magyarul transzformál.
  • Ehhez tudnunk kell, hol van a fogyasztó ma és hová szeretne eljutni, miféle változásra vágyik?

A nehézség

  • Ha a vásárló ezt minden gond nélkül meg tudná tenni, nem lenne épp Önnél.
  • Ez az elem teszi az átalakulást izgalmassá.
  • Legtöbbször nem külső, hanem belső nehézséggel szembesül a kliens.

A segítő

  • Ha az ügyfele Luke Skywalker, Ön legyen Obi-Wan Kenobi.
  • Lényeg: az eredmény az ügyfél saját erőfeszítésének lesz az eredménye.

A tanulság

  • Mutassa meg, vállalkozása hogyan segít coachként, vezetőként az ügyfél egy jobbik verziójává válni és tegye explicitté a tanulságot.
  • Legyen tiszta és világos, ne hallgassa el a lényeget.