Hol követhetünk el hibákat egy marketing tanácsadó megbízásakor?
1. Jellemzően hogyan oldják meg marketing feladataik elvégzését a cégek?
2. Miért jó egy marketing tanácsadó?
3. Mit csinál egy marketing tanácsadó?
4. Hogyan válasszunk marketing tanácsadót?
Egy vállalkozás, cég előtt több lehetőség is nyitva áll marketing tevékenységének elvégzésére:
Ha a cég elég kicsi, elterjedt, hogy a cégvezető-tulajdonos próbálja megoldani a felmerülő marketing problémákat. Azonban ahogy a vállalkozás bővül, egyre gyakoribb, hogy maga a tulajdonos nem tud elég figyelmet szentelni a marketingnek.
Ilyenkor általában megbízza egy vagy több alkalmasnak tűnő munkatársát, hogy az aktuálisan felmerülő marketing feladatokat lássa el. Ahogy a cég tovább gyarapodik, előbb-utóbb kiderül, hogy jobb volna, ha lenne „gazdája” a marketingnek – valaki, aki betartja a határidőket és profi módon oldja meg a teendőket.
A következő lehetőség komoly elkötelezettséget jelent a cégvezetés részéről. Egy teljes munkaidőben foglalkoztatott marketing szakember bére, járulékai, béren kívüli juttatásai súlyos terhet rónak a vállalkozásra. Különösen a mai, szorongatóan nehéz gazdasági helyzetben igényel ez a döntés alapos körültekintést.
Külsős marketing tanácsadó alkalmazása általában akkor merül fel, amikor a cég még nem elég nagy, hogy eltartson egy állandó marketing szakembert, vagy egyszerűen nincs annyi teendő, hogy kitöltse egy egész ember munkaidejét, azonban az igény megvan a marketing professzionális és költséghatékony alkalmazására. Gyakori az az eset is, hogy a társaság egy-egy kreatív feladat erejéig alkalmaz marketing tanácsadót, mint például online hirdetések megalkotása, sajtóhirdetések koncepciójának kidolgozása, weblapkészítés.
Egy marketing tanácsadó nem egyszerűen elvégzi a teendőket, hanem objektív nézőpontot képvisel – képes új perspektívából látni a cég tevékenységét. Ez néha felbecsülhetetlen, hiszen a mindennapi feladatok elvégzésébe belemerült kollégáktól nem várható el az ügyfél szemszögét képviselő, tárgyilagos nézőpont alkalmazása. A munkatársak megszokott napirendjébe nem mindig fér bele a konkurenciáról, a legújabb marketinges eszközökről való információszerzés, vagy annak kifundálása, hogyan emelkedjen ki a cég a versenytársak közül.
Az a tanácsadó, aki számos iparágban szerzett tapasztalatot, még ennél többet is tud adni. Az egyik cégnél bevált módszereket hatékonyan tudja alkalmazni más körülmények között is. Ha a marketing tanácsadónak pedig abban a szektorban is van tapasztalata, amiben az Ön cége működik, az kész főnyeremény: tudja, mi történik az iparágban, ismeri az adott körülmények között bevált stratégiákat és a legköltséghatékonyabb megoldásokat.
A legnagyobb veszteség egy cég számára az, amikor egy adott pillanatban nem maximalizálja a befektetett időből, tehetségből és energiából elérhető hasznot, csökkentve ezzel a vállalkozás értékét. Ezért aztán alapvető fontosságú, hogy a leghatékonyabb marketing eszközöket alkalmazzuk a hosszú távú profit érdekében.
Egy marketing tanácsadó akkor segít, amikor a legnagyobb szükség van rá. Ha egy új terméket/szolgáltatást vezet be a cég, új piacokat szeretne meghódítani, arculatváltásra van szükség, vagy ki kell deríteni, miért nem megy az egyik kiskereskedelmi egység, a tanácsadó segít irányítani a folyamatot. A kampány elmúltával elképzelhető, hogy a marketing tennivalók mennyisége olyan szintre csökken, hogy az már a cégen belül is kezelhetővé válik. A kontroll tehát az Ön kezében van, mikor mennyi szolgáltatást vesz igénybe – a szükségleteknek megfelelően.
Ráadásul egy marketing tanácsadónak általában többféle fizetési módozattal lehet ellentételezni szolgáltatásait. Ha a munka nagysága előre nem becsülhető meg, az óradíj lehet a legmegfelelőbb megoldás. Amennyiben egy adott projekt elvégzésében szükséges a segítség, célszerű megbeszélni egy fix összeget a feladat elvégzésére. Ha viszont rendszeres időközönként felmerül valamilyen marketinges feladat, érdemes átgondolni a havi díjazás lehetőségét.
Pareto óta tudjuk, hogy a marketing költségvetésünk egy része kidobott pénz, lásd Pareto elv a marketingben című cikkemet. Nehezebb gazdasági szituáció esetén még nagyobb a nyomás, hogy jól döntsünk arról, mit hagyunk meg, lásd Philip Kotler – marketing nehéz időkben című videóját a Hatékony Marketing lapján. Amennyiben külsős marketing tanácsadót alkalmaz, csak a valóban hasznot hajtó tevékenységekre tud összpontosítani – a lehető legkisebb költségráfordítással.
Segít elérni vállalkozás céljait – legyen az a felhasználók számának/elégedettségének növelése, nyitás új piacokra, termékfejlesztés, stb – azáltal, hogy értékkel bíró ajánlatokat alakít ki és kommunikál a céggel kapcsolatban állóknak (pl dolgozók, kliensek, fogyasztók, partnerek, beszállítók, stb). Leggyakoribb módja e tevékenységnek a konkurenciával szembeni versenyelőny megteremtése és a valóban profitot hozó fogyasztókkal való kapcsolatépítés. Na most lássuk ezt tételesen!
A marketing stratégia kidolgozása mellett – ami minden más marketing tevékenység alfája és omegája, az alábbi tevékenységek jöhetnek szóba.
• honlapdiagnosztika
• weboldalkészítés
• keresőoptimalizáció (SEO)
• keresőmarketing
• PPC (klikkelési alapon fizetett reklám) kampányok tervezése és lebonyolítása
• e-dm – elektronikus direkt mail
• hirdetési felületek vásárlása
• adatbázisvásárlás
• szövegírás
• design szolgáltatások (webes felületek, logók, E-DM levelek, stb)
• online hirdetési koncepciók kidolgozása
• vírus marketing
• social marketing (pl. iwiw, YouTube, Facebook, Twitter)
• projekt menedzsment
• marketing hatékonyság mérése
• direkt marketing (telefon, SMS, postai küldemények)
• design szolgáltatások (komplett arculat, névjegy, levélpapír, boríték, autódekoráció, CD)
• nyomdai munkálatok szervezése
• eladóhelyi reklámok tervezése (kirakatdekoráció, molinók, állványok, polcd- és padlódekoráció)
• promóciós anyagok (reklámtárgyak, ajándékok)
• hirdetési kreatív koncepciók kialakítása (sajtó, rádió, TV, DM, SMS, közterület, telefon)
• értékesítés támogató anyagok tervezése (katalógusok, brossúrák, poszterek, Power Point prezentációk, termékbemutatók, stb)
• projekt menedzsment
• marketing hatékonyság mérése
• versenytárs és piacelemzés.
Amennyiben úgy érzi, tudok segíteni, hívjon (20 975 7819) vagy írjon!